Communicatiemuur bij mediation.
Voorbeelden die je als mediator tegen komt.
Als mediator maak ik geregeld gebruik van de communicatie muur (van Derveaux en De Sadeleer). Vaak hoor je dat er gezegd wordt aan de tafel: ‘ik loop tegen een muur op!’ of ‘alsof ik tegen een muur praat!’
Wat is die muur dan?
Allereerst laat ik vrijwel altijd de tekening zien, die ik hier als foto heb bijgevoegd. Men is de hele dag bezig met communiceren, zowel zenden als ontvangen. En tja, daar gaat het dan vaak mis…
- Bedoeld vs gezegd. De makkelijkste eigenlijk. Je wilt iets gedaan hebben, je vraag iets, maar heb je dit dan ook juist geformuleerd? Wat heb je precies gezegd?
- Want iets gezegd hebben is nog niet zo gehoord! Mooi voorbeeld als iemand vraagt, ‘wil je me nu helpen?’ Maar is het woordje ‘nu’ ook gehoord? Want dat maakt een verschil…
- En als je het al gehoord hebt, heb je het ook zo begrepen? Betekent ‘nu’ ook echt op dit moment of heeft het een bredere betekenis? Dus dat ‘nu’ eigenlijk ‘deze week’ bedoeld wordt.
- Begrepen is nog niet dat men akkoord is! Misschien wil de ander wel helemaal niet helpen of kan hij op dit moment niet.
- De laatste steen in deze muur is als je akkoord bent, heb je het ook gedaan? Mogelijk kwam er iets tussen of kwam het niet uit?
Extra moeilijk
Communicatie luistert nauw. Aan de mediation tafel wordt het extra lastig als je met vreemde talen (ik waag me echt alleen aan het Engels) of andere culturen in aanraking komt. Wil je succesvol zijn, dan moet je hier rekening mee houden. Want waarden, opvattingen, gedragscodes kunnen verschillen. En de kans dat mediation succesvol wordt hangt toch af in hoeverre je ‘op de zelfde golflengte komt.’
Valkuil voor mediator
Mediators moeten uitkijken dat je niet gaat denken in stereotypen. Iemand beoordelen op de eigenschappen van de groep waar hij cultureel toehoort kan beledigend zijn en is erg riskant. Ontken nooit de individualiteit. Zorg ook dat je voorbereid bent op het gesprek (Klik hier voor meer info). Lees je in over andere culturen, religies en gebruiken. En toon ten aller tijden respect.
Sloop die muur!
Ik weet zeker dat bovenstaande punten erg herkenbaar zijn. Het laten zien en bespreekbaar maken van de muur, werkt bij een mediation verhelderend. Het geeft veel gesprekstof en kweekt begrip voor de andere partij. Want met begrip voor de andere partij kun je de communicatie muur bespreekbaar maken en slopen!
In een wereld die eigenlijk steeds platter wordt en toegankelijker, is het vanzelfsprekend dat ook aan de mediation tafel je steeds meer partijen krijgt met een ‘internationaal’ karakter. Het helpt dan dat je veel gereisd hebt en dat je weet hoe het werkt in andere culturen. Levenservaring en dus leeftijd speelt hier een cruciale rol in.
Mocht je meer willen weten over dit onderwerp, neem contact met me op.